Posted on / by jiri.kratochvil / in Linkedin

Generace Z & Linkedin?

Generace Z, tedy současní mladí lidé narození od půlky 90. let do roku 2012, postupně migruje z Facebooku a Instagramu na LinkedIn.

Nejvíce jej používají po svůj osobní branding, ke vzdělávání, k hledání zaměstnání i k nákupům. Podle článku magazínu The Drum tvoří příslušníci generace Z 78 milionů uživatelů, což znamená 10 % všech uživatelů Linkedinu a jejich počet v nejbližších letech ještě poroste. Jejich chování se oproti předchozím generacím liší a je třeba tomu přizpůsobit i chování společností, které tuto početnou skupinu uživatelů chtějí oslovit. 

“Ekonomická síla generace Z rychle roste, přetváří ekonomiku a společenské normy.” 

V roce 2025 bude generace Z tvořit 27 % pracovní síly. Dle datové analytičky LinkedIn marketingových řešení Lisy Sy se chování této generace na sítích liší, což může v budoucnu vést ke změnám v oceňování zaměstnanců, zaběhlých nákupních zvyků nebo přístupu k investicím.  “Gen Z’ers”, jak se generaci Z přezdívá, LinkedIn využívají jako své osobní portfolio – sdílí zde své hodnoty, úspěchy, vzdělání či kvalifikaci.  Vůbec si současný internet bez LinkedInu nedokáží představit. Stejně jako bylo nezbytné mít před 10-12 lety profil na Facebooku, je dnes nutností disponovat LinkedIn profilem. 

Ambicióznější a zaměření na svůj osobní rozvoj

Skoro tři čtvrtiny mladých uživatelů LinkedInu přiznává, že chtějí být úspěšní a finančně zabezpečení. U této generace je rozdílné myšlení i co se pracovního života týče.  77 % Gen Z’ers věří, že “budou muset pracovat tvrději než předešlé generace, aby měli uspokojivou a naplňující profesionální kariéru”. Demografická data dostupná do září 2021 ukazují, že počet Gen Z’ers, kteří meziročně změnili práci, se zvýšil o 80 %.  Také napovídají, že stále více Gen Z’ers jeví zájem o tzv. gig ekonomiku (zaměstnání na dobu určitou, zpravidla dočasně po dobu trvání určitého projektu).

V roce 2020 tvořilo 50 % uživatelů LinkedIn tzv. freelanceři, tedy lidé pracující na volné noze. S tímto trendem vzrostl i zájem o LinkedIn profily zaměřující se na toto podnikání. A jaké jsou převážně zájmy Gen Z’ers na LinkedInu? V oblíbených a sledovaných stránkách často najdete profily zaměřené na investice, finance a také obchod. Využívají LinkedIn i pro svůj profesní rozvoj a hledají na něm možnosti seberealizace. 

Prostor pro vzdělávání

Více než pro zábavu využívají Gen Z’ers Linkedin pro práci a vzdělávání. Provádí na něm výzkumy, vyměňují si zkušenosti s jinými uživateli tím, že se propojují do skupin a v neposlední řadě absolvují různé kurzy pro zvýšení kvalifikace a profesní rozvoj. K nejoblíbenějším kurzům zde patří MS Excel, projektové řízení, software pro strukturování a vizualizaci dat, základy kódovacího jazyka a optimalizace pro vyhledávače. LinkedIn v souvislosti se svou pracovní náplní používá 36 % uživatelů, což je o 10 % víc než u jiných sociálních sítí. 

Držet krok a nepolevit 

LinkedIn se stále vyvíjí a přichází s novými nástroji a módy, kterým se přizpůsobuje potřebám Gen Z’ers. Nedávno byl do LinkedIn přidán třeba Creator Mode, který nabízí tvůrcům obsahu nástroje pro bezproblémové sdílení jejich nápadů a postřehů se sledujícími. Nově mohou do svého profilu přidat i zájmeno “oni”, což přispívá k genderové neutralitě. Implementovány byly rovněž i rozšířené možnosti tvorby a sdílení videí právě kvůli tomu, že Gen Z’ers možnost natočit video upřednostňují před textem. 

Jak tedy oslovit Gen Zers na LinkedIn?

Být autentický. 

To radíme nejen my v DIGITAALu, ale také Dylan Gambardella, spoluzakladatel a ředitel konzultační společnosti Next Gen HQ. Dle něj je velice důležité, aby společnosti  “vlastnily svou značku, svou osobnost, své hodnoty, to, za čím si stojí”. Současná generace chce být více zapojena do dění, do marketingového procesu. Co dalšího se ví o Generaci Z podle magazínu Search Engine Journal?

  • 54 % zvažuje změnit zaměstnání, pokud se najde lepší nabídka,
  • 71 % tráví na sociálních sítích denně více než hodinu,
  • 63 % navštíví LinkedIn minimálně jednou týdně,
  • 74 % tvrdí, že tráví svůj volný čas online, 
  • 66 % potvrzuje, že využívá k připojení více než jedno zařízení,
  • 75 % říká, že dá přednost chytrému telefonu před počítačem, či jiným zařízením.

Tvrdá data hovoří jasně – Gen Z’ers jsou generací moderních technologií, nebojí se na sobě tvrdě pracovat a ocení veškeré možnosti, které jim LinkedIn nabídne. Do roku 2030 se zvýší jejich příjmy a tím i jejich kolektivní kupní síla. Již teď je jisté, že se stanou největším spotřebitelským segmentem, který změní nejen ekonomiku, ale i politické a sociální systémy.