Posted on / by jiri.kratochvil / in případové studie

Případová studie: Za 40 hodin zvýšení tržeb o 22%

Do týmu Dara bags jsme byli přiděleni jako experti na online marketing v rámci inovačního programu Expand v první polovině roku 2019. V rámci programu Expand nás „vyslalo“ Moravskoslezské inovační centrum (MSIC), abychom pomohli navýšit tržby online obchodu. V rámci 40 expertních hodin se nám podařilo zanalyzovat cílovou skupinu firmy a posílit brandové vyhledávací kampaně. Během pár prvních dnů vzrostly tržby e-shopu o zhruba 22 % z kampaní.

Smart money pro Daru

Dara bags je tradiční česká a především ostravská značka zaměřená na ruční výrobu kabelek pro dámy. Za jejím vznikem stojí Darina Ermisová, podnikatelka, která vyhrála řadu významných podnikatelských soutěží. Svůj příběh začala psát během mateřské dovolené, dnes je Dara bags na trhu fashion výrobků etablovanou a úspěšnou firmou.
Do Dary jsme byli přiděleni MSIC, což je společnost vzniklá z iniciativy dvou ostravských univerzit a Moravskoslezského kraje pomáhající malým a středním podnikům v jejich další expanzi. Jeho program Expand 40 poskytuje podnikatelům takzvané smart money – chytré peníze ve formě dotace konkrétního experta. Tím jsme byli tentokrát my. Cíl? Za 40 hodin nastavit online marketing Dary tak, aby došlo k navýšení tržeb.

Analýza a rozbor

První, co jsme udělali, byla kompletní analýza cílové skupiny. Jak podle Google Analytics, tak podle rozboru fanoušků na sociálních sítích. Na facebookové stránce i Instagramu má Dara desítky tisíc fanoušků, z takového množství lze velmi dobře vyčíst jejich chování a popsat konkrétní persony.

Nebylo překvapením, že tyto ručně šité kabelky kupují především ženy ve věku 25-34 let. Podstatnější zjištění bylo, že fanoušky facebookové stránky jsou ženy, které fandí velmi podobným značkám jako je Dara. Tedy žádný mainstream a obvyklé značky, ale spíš menší rodinné firmy nebo umělecké designérky a módní návrhářky z tuzemska. To pro nás bylo signifikantním vodítkem. Návštěvnost, zájmy a demografii nakupujících jsme sledovali i v Google Analytics. A došli ke stejnému závěru.

Analýza reklamní kampaně na Sklik a Google AdWords ukázala, že nejvíce prodejů pochází z brandové kampaně, ne z běžných klíčových slov. Ta se na tržbách v rámci AdWords podílela jen 5-10 %. Celý zbytek trafficu i prodejů pocházel právě z brandové kampaně ve spojení s klíčovými slovy (Dara bags apod.). Přitom právě brandová kampaň měla jen malý rozpočet a do image šly dvě třetiny budgetu.

Docílit autenticity a propojení se značkou

Protože má Dara bags na sociálních sítích silnou komunitu, nebylo třeba hledat nové fanoušky, resp. nové zákaznice. Na začátek jsme tedy nasadili remarketingové kampaně, jednak na lidi z webu a také na facebookové fanoušky značky.
Kompletně jsme změnili vizuál bannerů – levá část je věnována image fotografii konkrétního výrobku ve spojení s ženou nebo modelkou, na pravou jsme na bílé pozadí umístili výraznou fotku výrobku. Pro značku pracují mistři na copywriting (jejich web by měl být vzorem všem markeťákům), pracovali jsme tedy s původními texty a využívali originální slovní spojení (např. místo kabelka „darabegska“). Takto jsme i v reklamách docílili vyšší autenticity a propojení se značkou.

Desítky procent každý měsíc

Spuštěním inovovaných reklam a bannerů cílených pouze na webové publikum a fanoušky z facebooku v podstatě okamžitě zvýšilo prodeje o desítky procent. Minimalizovali jsme kampaně na klíčová slova, která jsou obecná (značku kupují hlavně ženy, které ji znají, nebo hledají podobné značky rodinných firem a rukodělné výroby). Brandové kampaně jsme naopak posílili.

Výsledek?

  • Nárůst tržeb z kampaní o 22 % během prvních pár dní kampaně – výsledkem spolupráce, která trvala 40 hodin je 259 objednávek z námi vytvořených a spravovaných kampaní na facebooku.
  • Optimalizace nákupního procesu v rámci webu.
  • Zvýšení počtu splněných cílů dle hodnocení a našich cílů v rámci Google Analytics o 40 %.
  • Zvýšení konverzního poměru o 65 %.
  • Navýšení počtu vložení zboží do košíku první úrovně o 12 %.
  • Nižší náklady nemusejí znamenat menší tržby
  • optimalizace PPC Google Ads = díky přesunu rozpočtů a stanovení priorit dle dat zvýšení výkonnosti i úspora rozpočtu

Po několika měsících běhu kampaní lze konstatovat, že snížením nákladů na nefunkční reklamy je možné dosáhnout vyšších tržeb. V případě Dary stačilo kompletně zanalyzovat sociodemografii a chování fanoušků na facebooku a přesně na ně se v marketingových kanálech zaměřit. Druhotným efektem bylo výrazné snížení nákladů na marketingové kampaně a několikanásobné zvýšení návratnosti investic. Naše doporučení optimalizace reklam na Sklik a AdWods ušetřilo firmě desítky tisíc korun.

Mimo to jsme přesunuli rozesílání direct mailů z interního webového nástroje do MailChimpu a dokázali majitelce Dara bags argumentovat výsledky a konkrétními čísly z každého e-malingu.

Závěrem je nutné říci, že jen on-line marketing a sociální sítě pro úspěch na trhu nestačí. Je nutné brát v potaz silný příběh této značky a angažovanost lidí na straně klienta. Také samozřejmě vysokou kvalitu výrobků, skvělý stávající marketing a výbornou práci PR. Celý tento mix, spolu s naším expertním zásahem, vedl k navýšení tržeb a podpoře známosti značky.